Nya skor för Wilma

Så var det dags igen, nya skor för min lilla donna. Och självklart är det bästa Hovslagare Magnus Lönnerstam som skor. Snällare och mer noggrann hovslagare får man nog faktiskt leta efter. Ibland känner jag att det är lite utav ett under att han stått ut med Wilmas alla påhitt och idéer under åren.

Dagens skoning var lite extra spännande eller ja det blev lite mer utav en aha-upplevelse. Magnus hittade nämligen en röd rand när han verkade vänster framhov. Vilket alltså visar på en fångkänning för 2-3 månader sen. Detta förklarar ju stelheten vi brottats med under sommaren, även om det egentligen inte är ett tecken på just Fång. Men med en obalans i hoven är det ju klart att det kan påverka kroppen och speciellt efter att ha stått still inne på nätterna. Nu senaste veckorna har hon tack och lov känts mycket bättre och jag fick ju nu min förklaring till varför, fångkänning en har läkt ut och störningen som blev vuxit så långt ut i hoven att den delen nu verkades bort. 

Ni som hängt med förr vet ju redan att vi brottats med Fång för flera år sedan och att hon nu varje sommar går med betesreducerare/munkorg på dagtid och står installad på nätterna. Så jag gör verkligen allt i min makt för att detta inte ska hända, men vad jag förstått så har betet varit riktigt extremt i sommar och min känsliga donna har alltså reagerat på betet trotts alla mina ansträngningar. Så i ärlighetens namn hoppas jag nu på flera somrar med sämre bete så att vi kan få slippa dessa bekymmer. 

Klart man måste kolla så allt går rätt till.. 

Så här kan det alltså se ut i hoven efter en fångkänning, dock syns det ju inte förns efter 2-3 månader när hoven hunnit växa ut. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0