Läget med Wilma

Jag har inte skrivit så där jättemycket om Wilma den senaste tiden, vilket också har sin förklaring. Nu när det har varit så himla varmt och jag har jobbat mycket så har hon faktiskt fått tagit det rätt lugnt, kanske lite för lugnt till och med. Den senaste tiden har hon nämligen börjat hitta på en hel del bus, hon har kommit på att om närmare 700kg häst bara går så flyttar sig dom där små människorna. Så när man ska ta in dom så bara går hon ut ur hagen när man tar Billy och när man leder henne så gör hon lite som hon vill mot de andra i stallet. Jag tror att det delvis kan handla om att hon är lite rastlös och uttråkad, men samtidigt så är det svårt att göra något med henne när det är så himla varmt hela tiden, både hon och jag smälter ju bort. Men nu när jag är ledig igen så är det dags att ta tag i min lilla odåga och använda kvällarna, nu behöver jag ju inte sova lika tidiga som jag gjort när jag har jobbat hela veckorna. Så just nu har jag bestämt att fokuset kommer att ligga på arbete från marken och hanteringsmässigt de närmsta veckorna, så att hon lär sig att det faktiskt inte är okej att göra som man själv vill hela tiden.
 
Planen nu under Augusti kommer vara att till större delen jobba med tömkörning, longering, lösjobb i rundkorallen, långa tyglar, promenader och såklart lite allmänt bus där det är jag som bestämmer villkoren och sätter gränserna. Lite ridning kommer jag nog också få in, men som sagt det viktigaste nu under den kommande månaden är att jobba stenhårt med hanteringen från marken och även fortsätta tänka på det senare då hon har en tendens att göra lite som hon vill när hon blir ledig. Så nu har vi en plan och förhoppningsvis så kommer det att bli bra det här. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0