Hamburgerbröd

Varför inte njuta av hamburgare nu i helgen med hemmagjorda hamburgerbröd? Låter inte det väldigt smaskigt? Jag tänkte dela med mig av det receptet som jag använder mig av när jag ska lyxa till det lite extra. ;) ca 24 stycken smaskiga bröd blir det. :)

Ingredienser:
25 g jäst
5 dl mjölk och vatten blandat
½ msk salt
½ dl strösocker
12-13 dl vetemjöl
vallmofrön


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250°C. Ljumma degvättskan till fingervärme (37°C). Smula jästen i degbunken och rör ut den med lite av vätskan innan resten tillsätts.

2. Arbeta in salt, socker och så mycket vetemjöl att det blir en smidig deg som inte kladdar. Jäs den övertäckt en dryg halvtimme.

3. Arbeta degen på bakbordet, dela den i två delar och rulla ut längder som skärs i 12 bitar vardera. Rulla runda bollar, doppa ovansidan i ett fat med vallmofrön och lägg dem på en smord plåt att jäsa ca. 50 minuter.

4. Efter att bullarna jäst ca. 15 minuter lägger man ett bakplåtspapper över bullarna, placerar en bakplåt ovanpå och trycker till. Då blir bullarna lite platta och jämnrunda. Fortsätt jäsningen angiven tid.

5. Grädda bröden i mitten av ugnen tills de har fin färg, 6-8 minuter.


(bild lånad från google)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0