Mammutjägarna

Författare: Jean M Auel

Serien Earth's children består av: "Grottbjörnens folk", "Hästarnas dal", "Mammutjägarna", "Stäppvandringen", "Nionde grottan" (och "The land of the painted caves", som ges ut 2011-03-29)

På baksidan av boken står det:
Cromagnonflickan Ayla lämnar sin dal tillsammans med Jondalar, den man hon älskat sedan hon hittat honom svårt sårad nära dalen. De möter Mamutoifolket - Mammutjägarna, och Ayla närmar sig dem med både rädsla och nyfikenhet.
Hon fascineras av deras musikinstrument, av deras bostäder med väggar av mammutben och draperier av mammuthud. Och mammutjägarana fascineras av henne, av hennes läkekonst, av hennes skicklighet som jägare och hennes förmåga att tämja vilda djur.
Mamut, Mamutoifolkets gamle schaman, adopterar Ayla och gör henne till medlem av Mammuthärden.
Den som beundrar henne mest är Ranec, en gladlynt och självsäker elfenbenssnidare. Ayla dras till Ranec mot sin vilja. Hon slits mellan sina känslor för honom och sin kärlek till Jondalar.

Mina tankar:
Jag älskar den här boken lika mycket som de två föregående. Att få följa Ayla när hon möter flera människor av sinna egna och hur hon får kämpa för att lära sig allt nytt och framförallt språket, det är väldigt gripande och har man själv kännt sig utanför och missförstådd någon gång så är det lätta att känna igen sig själv i Ayla. Jag gör det när jag läser om hennes liv under stenåldern. Och jag har lärt mig mycket om hur det var att leva under stenåldern, hur människorna skaffade sig mat och kläder, hur barnen hade de och att man var "vuxen" så tidigt i livet. Jag som går Barn och fritids programmet är ju rätt så insatt i hur barn har de idag och min åsikt är att barn ska få vara barn så just den delen om barnen är väldigt "gripande" för mig, jag tycker nästan att de är lite hemskt hur barn behandlades på den tiden.

Men jag tycker fortfarande att de är en mycket bra bok och jag kan starkt rekomendera den till er alla. :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0