Sjuka barn i förskolan

Skulle du gå till jobbet om du kräkts bara några timmar tidigare eller om du har feber, nästan hostar upp lungorna och snoret bara rinner och rinner? Jag ger mig på en vild gissning och påstår att nej det skulle du inte. Så då kommer min nästa fråga, varför lämnar du då ditt sjuka barn på förskolan? Det här är verkligen en sak som jag för mitt liv bara inte kan förstå. Om det nu är så hemskt att vara hemma några dagar med ett sjukt barn så kanske du inte skulle ha skaffat något från början. Jag vet, det låter hemskt när man säger det så men det är också sanningen. För barn blir sjuka, det går inte att undvika speciellt inte då förskolan i perioder är en levande smittohärd där både influensa, vinterkräksjuka, magsjuka och diverse andra sjukdommar härjar. Och vet ni varför det är så? Jo för att just ni vägrar att hålla era barn hemma när de är sjuka. Det är på grund av er som sjukdommarna avlöser varandra och bara fortsätter gå runt runt. Så om ni håller era barn hemma istället när de väl är sjuka skulle det inte ske lika ofta. Ni skulle alltså få färre VAB dagar själva, ni skulle förhindra att sjukdommarna sprids och fortsätter gå runt på förskolan, ni skulle bespara andra föräldrar VAB dagar.
 
En annan sak som också skulle hända om ni faktiskt håller era barn hemma när de är sjuka, är att vi som arbetar i förskolan kommer kunna bedriva en meningsfull verksamhet för barnen och inte behöva kämpa oss igenom dagarna med barn som inte ens orkar med sig själva och än mindre en hel barngrupp och en massa aktiviteter. Ni skulle även bespara oss (personalen) en massa sjukdagar, då vi också drabbas av dessa sjukdommar. Vet ni vad som händer när personal på förskolan blir sjuk? Vi kan inte göra vårt jobb, vi tvingas stanna hemma och era barn blir lidande. Hur blir de lidande kanske ni frågar er nu? Jo när personal i förskolan är hemma finns det inte alltid möjlighet att sätta in en vikarie, vilket innebär att samma antal barn ska tas om han av en mindre personalgrupp och en pedagogisk verksamhet blir svår att bedriva, det som händer är att förskolan förvandlas till en plats där lärande och utveckling inte längre är i fokus utan en plats för barnpassning.
 
Så nästa gång era barn blir sjuka föreslår jag att ni håller dom hemma både för barnens, förskolepersonalens, andra barn och föräldrars, men också för er egen skull. Alla skulle vinna på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0